Jeg må innrømme at jeg ikke har så gode tålmodighetsgener. Men kanskje det er smittsomt? Google-tall viser nemlig at nettbrukere har blitt mer utålmodige. Men skal jeg tolke ut fra egen erfaring, så er viljen til å lese langt på skjerm større enn før. Det skjer bare ikke på nett, men «på app».
I et nyhetsbrev fra Google Analytics er konklusjonen klar:
Sammenlignet med for et år siden, har nettstedene opplevd en reduksjon i antall sider per besøk, gjennomsnittlig tid på nettsted og avvisningsfrekvens.
Google Analytics viser fram følgende tabell, som sier det meste.
11/1/09 – 2/1/10 | 11/1/10 – 2/1/11 | Forskjell | |
---|---|---|---|
Sider/besøk | 4,9 | 4,5 | – 0,4 |
Avvisningsfrekvens | 48,2 % | 47,0 % | – 1,2 % |
Gj.sn. tid på nettsted | 5:49 | 5:23 | – 0:26 |
Dette kjenner jeg igjen i min egen nettbruk. Jeg er blitt enda mer utålmodig i min nettsurfing. Jeg leter kjapt etter innhold som frister. Finner jeg det ikke med en gang, knotter jeg meg videre.
Samtidig leser jeg stadig lengre artikler – dog ikke på nettsider, men i tilpassede app-er.
Hvis jeg igjen skal bruke egne erfaringer til å forklare utviklingen som vises i Google Analytics-oversikten, så er det vil jeg peke på to ting:
- Delekulturen slår til. Stadig flere nettbesøk går til enkeltartikler som andre henviser til på Twitter, Facebook og liknende.
- Vi er appifiserte. Med stadig flere app-er med tilgang til innhold på mobiltelefoner og lesebrett forskyves lesingen fra ordinære nettsider. Lesingen foregår fortsatt på skjerm, men i større grad tilpasset til innhold og enhet.
Hvis jeg skal gjette, er dette en utvikling som fortsetter med økende fart framover – med økt bruk av nettbrett og enda mer deling gjennom Twitter, Facebook og andre.