Til frontalangrep på bibelen

José Saramago, nobelprisvinneren, har gjort det igjen. På ny forsøker han å avkle kristne forestillinger, og finne fram til en skjult sannhet.

“Kain” er navnet på José Saramagos nye bok, som nettopp utkom i Portugal og Spania. Den portugisiske forfatteren bor i dag på Lanzarote, etter at han flyttet fra hjemlandet blant annet som følge av debatten som oppsto etter hans forrige bok med biblisk grunnlag: “Jesusevangeliet”.

Saramago vil på ny vise at gud og djevel slett ikke befinner seg i himmel og helvete, men i menneskets hoder.

Kain slår ihjel sin bror, etter at gud anser Abels ofring av lam som bedre enn Kains ofring av korn.

Håndbok i grusomhet

“Kain” har vakt stor oppmerksomhet i hjemlandet. Ikke minst etter Saramagos uttalelser i forkant av boklanseringen.

– Bibelen er en håndbok i grusomhet og menneskehetens verste sider, uttalte Saramago, som karakteriserer seg selv som “forsteinet ateist”.

Likevel inneholder bibelen “ufattelig vakre” passasjer, ifølge Saramago, tekster en bare må lese.

Men det er de voldelige delene av bibelen en bør bite seg merke i, mener forfatteren. Isaks ofring, ødeleggelsen av Sodoma, eller Jobs liv.

– Dette viser alt at en ikke kan stole på gud.

Hevngjerrig bibel

Allerede lenge før boka kom ut, vakte den oppsikt. Fordi en selverklært ateist igjen tar opp temaer fra bibelen.

– Det virker som om det jeg sa sjokkerte. At bibelen er grusom, ond, hevngjerrig. Eller at bibelen kan lesen som en håndbok i onde hensikter, ettersom den er full av drap, ofringer, incest, løgner av alle slag. Det jeg sa er selvsagt for alle som har lest bibelen, sa Saramago da han presenterte boken i Portugal nylig.

Saramago har vært i klinsj med den katolske kirke før. Ja, den har mye av skylden for at han flyttet fra hjemlandet i første omgang.

Nå understreker han imidlertid at det ikke er kirken eller doktrine som er hans mål for kritikk.

– Dette er ikke en kirketraktat, understreker Saramago. Han mener i stedet forfatterens oppgave er å se bak det som presenteres som en sannhet.

Slavebundet av gud

Uansett hvordan en vrir og vender på det, den kristne gud er ingen gud Saramago mener vi kan ha bruk for.

– Gud er oppfunnet av mennesket. Først finner vi ham opp, så lar vi ham slavebinde oss. Det er verdt å tenke over. Tanken på synd, for eksempel, bør vi tenke over. Ved å bry noen normer er vi dømt til helvete alltid? Hvilken gud er dette som dømmer oss til evig fortapelse fordi kroppen tilfredstiller en nødvendighet som visse tankesett regner som urene? Dette er absurd.

Saramago er bekymret over at noen av de store motsetningene i verdenssamfunnet nettopp skyldes religiøse motsetninger.

Spanish inquisition

Inn fra høyre kommer “the spanish inquisition” fra Monty Python. Inkvisisjonen er sentral i portugisisk litteratur, især i det en av Saramagos store forbilder, padre Viera, skriver.

Inkvisisjonen har ikke samme makt i dag. Men Saramago unnlater ikke å gi et saftig stikk til den katolske kirke.

– Fortsatt i dag ville den katolske kirke være glad om den kunne hatt en teolog ved siden av hver troende som kunne forklare hva en bør forstå ved det skrevne ord, sier Saramago.

Han understreker imidlertid at boka slett ikke er politisk eller religiøst ment. Slik Jesusevangeliet var hans tolkning av det nye testamentet, er Kain hans tolkning av det gamle testamentet.

· Det har alltid vært rart at gud kan godta en ofring som ingen teolog kan forklare. Slik som jeg ikke kan forstå at gud etter å ha skapt menneskene senere dreper dem med syndefloden.

Ingen bokbål

Likevel, Saramago ønsker ikke en religiøs debatt, han ønsker at Kain skal diskuteres som et litterært verk. Men moderne framskritt er det som gjør boka mulig.

– Jeg er ingen feiging. Men den nest viktigste grunnen til at jeg skrev boken er at inkvisisjonen ikke lenger har bokbål, sier Saramago.

Litteraturkritiker António Guerreiro mener at dette er noe av det beste Saramago noen gang har skrevet. Boka trenger ikke noe dypere fundament. Saramago forteller, i stedet for å forklare. Uroen som nok en gang preger boken skyldes slett ikke litteraturen – men at folk nekter å lese det Saramago skriver som litteratur.

Kilder

  1. Publico
  2. josesaramago.org
  3. Wikipedia

One thought on “Til frontalangrep på bibelen

  1. susana

    Gosto de ver Saramago no seu melhor, apesar de ainda não ter lido o livro, gosto que ele provoque esta sociedade portuguesa «beata» e antiquada!Tocar na Igreja Católica portuguesa é pôr o dedo na ferida!
    Se quiseres mando-te o livro para leres. Beijinhos*susana*

    Svar

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s